De laatste jaren zijn de kosten van een internetabonnement langzaamaan gestegen. In 2017 hadden de grootste internetaanbieders in Nederland, Ziggo en KPN (met ook de labels Telfort en XS4ALL), reeds een prijsstijging doorgevoerd. De prijzen voor internet gingen in 2017 met gemiddeld euro 22 per jaar omhoog.

En in 2018 doen zij dit wederom. Het gaat om zowel internet abonnementen, tv-abonnementen als de kosten voor vast bellen. De kosten stijgen zo’n euro 20 tot 40 per jaar. Overigens kan het zijn dat consumenten het recht hebben om hun internetabonnement kosteloos op te zeggen als de stijging hoger is dan de inflatie. En dit lijkt nu bij de meeste abonnementen het geval.

Bij KPN krijgen de consumenten met de prijsverhoging ook een hogere internetsnelheid, voor de basispakketten van 40 Mb/s naar 50 Mb/s, en meer en betere content. Bij Ziggo krijgen de consumenten niet een harde verbetering in kwaliteit of aanbod.

Het is met deze prijsverhogingen zeer verstandig om je huidige internetprovider te vergelijken met de verschillende andere internetaanbieders. Heb je je contract meer dan een jaar geleden afgesloten (dat is voor de meeste consumenten al snel het geval)? Dan is de kans zeer groot, en eigenlijk een vast gegeven, dat je inmiddels voor een lagere prijs een hogere internetsnelheid en/of meer aanbod kan bekijken. De verschillen in de kosten per maand voor internet, tv en bellen kan fors zijn! De verwachting is dat providers hun abonnementsprijzen blijven verhogen, dus het blijft opletten. Een kritische consument bespaart met overstappen van internetprovider zomaar euro 150 per jaar. Dat is toch snel verdiend!

Internet steeds duurder

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *