Wij kunnen in meerdere opzichten niet meer zonder internet. Bij een grote netwerkstoring liggen bedrijven plat en moeten er kosten gemaakt worden om via een andere provider verder te kunnen. Ook particulieren en de zzp’ers ondervinden er veel last van. De providers Vodafone, T-Mobile en KPN hebben de handen ineen geslagen door samen te zorgen voor een noodvoorziening.

Het gebeurt niet vaak, maar bij een grote storing kan het netwerk er meerdere dagen uit liggen. Dit is bijvoorbeeld gebeurt in april 2012. Het telecomnetwerk van Vodafone lag er bijna een week uit door een brand in een netwerkcentrale. Door samenwerkingen tussen meerdere providers kunnen problemen snel verholpen worden.

Bij storing over naar een ander netwerk

Als een storing naar verwachting langer duurt dan drie dagen en de storing minimaal 500.000 klanten treft, gaan ze elkaar helpen door netwerken te delen. Dit is dus eigenlijk een vorm van roaming binnen eigen land. Nederland is het eerste land waar een dergelijke effectieve samenwerking tussen meerdere providers is opgezet.

Mooi gebaar naar de klanten

Bij een grote storing zal de samenwerking veel toegevoegde waarde hebben voor particulieren, maar zeker ook voor bedrijven. Steeds meer bedrijven zijn volledig afhankelijk van het telecomnetwerk. Bij een storing moeten er hoge kosten gemaakt worden om toch operationeel te blijven.

Alleen bij grote storingen vangnet

De samenwerking heeft geen toegevoegde waarde bij kleine verstoringen die regelmatig voor komen. Indien de verstoring namelijk naar verwachting maar een paar uren gaat duren, blijft het behelpen tot het telecomnetwerk weer actief is.

Providers gaan bij storing samenwerken

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *